Thursday 29 March 2012

Selamat Datang ke Blog Program 1CiTiZEN.

Pengenalan

1CITIZEN merupakan satu program latihan khas yang dibangunkan oleh Prestariang Systems Sdn Bhd untuk memupuk perpaduan negara melalui penggunaan teknologi yang sesuai. Ia memberi inspirasi Netizen untuk menjadi pemikir kritikal yang memahami kesan etika tingkah laku dalam talian.


Program ini membantu anda mendapat Pensijilan IC CITIZEN anda; program pensijilan bertaraf dunia Netiquette untuk mengesahkan dan mengesahkan kefahaman anda peraturan asas untuk penggunaan diterima di dunia digital hari ini.

Objektif
Program
  • Untuk membangunkan rasa 'kenegaraan', kerjasama, tanggungjawab dan hak milik kepada masyarakat semasa pengalaman dalam talian digital mereka; 
  • Untuk 'menyemai' mesej positif di kalangan Belia
  • Untuk menggalakkan kesukarelawanan dan aktivisme belia; 
  • Untuk mengintegrasikan milik Malaysia-tanda aras bertaraf global dan Piawaian untuk Pensijilan celik digital. 

Inisiatif Program 1CiTiZEN di UUM 

UUM melalui Jabatan Hal Ehwal Pelajar (JHEP) telah mengambil langkah inisiatif untuk menjayakan program ini khususnya untuk para pelajar. 


Bagi memantapkan lagi perlaksanaan program ini di UUM, Encik Salman bin Sha'ri, salah seorang jurulatih program tersebut telah menghasilkan portfolio laman blog yang diberi nama "Program 1CiTiZEN di UUM (http://www.program1citizen.blogspot.com)".

Matlamat penghasilan blog ini adalah untuk memberi informasi yang interaktif berkaitan penggunaan teknologi secara berhemat oleh orang awam dan disasarkan khusus untuk komuniti Universiti Utara Malaysia (UUM). 

Terdapat 8 element penggunaan teknologi yang diketengahkan seperti e-Access, e-Literate, e-Rule, e-Safety, e- Interaction & Collaboration, e-Enterprise, e-Care dan e- Accountability.

Diharapkan dengan wujudnya laman blog ini ianya akan dapat meningkatkan tahap kesedaran orang awam tentang penggunaan teknologi secara holistik dan dapat mengutuhkan lagi semangat perpaduan di kalangan masyarakat Malaysia.

Sumber: http://www.1citizen.com.my/1citizen_about.cfm. 

Dihasilkan untuk 1CITIZEN
"Produced for 1CITIZEN"

No comments:

Facebook Blogger Plugin: Bloggerized by AllBlogTools.com Enhanced by Program1CiTiZEN.blogspot.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...